Capítulos de Livros (Kyria Finardi)

2024

2023

  • Guimarães, F.F. and Finardi, K.R. (2023), “Trends and Directions in the 2020 Annual Review of Comparative and International Education (ARCIE): A Meta-analysis”, Wiseman, A.W. (Ed.) Annual Review of Comparative and International Education 2022 (International Perspectives on Education and Society, Vol. 46A), Emerald Publishing Limited, Leeds, pp. 25-43. https://doi.org/10.1108/S1479-36792023000046A003

2022

  • Sevilla-Pavón, A. y Finardi, K. R. (2022). El aprendizaje de lenguas en la Universitat de València durante y tras el confinamiento. En: A. J. Acosta Jiménez; A. Corral Esteban y Y. García Hernández (Eds.), Enseñar lenguas extranjeras después de la COVID-19. Análisis y propuestas metodológicas (pp. 143-154). Berlin: Peter Lang.ISBN: 978-3-631-81522-9.

  • Orsini-Jones, M., Cerveró-Carrascosa, A. & Finardi, K. (2022). A ‘Glocal’ Community of Practice to Support International ELT (English Language Teaching) Students in the UK: Project BMELTET (pp. 306-325). In C. Smith & G. Zhou (Eds.), Successful Teaching Strategies for Culturally and Linguistically Diverse International Students, IGI.

2021

  • OLIVEIRA, E. S. M. C. ; BISPO, F. J. A. ; BARBOSA, K. M. L. F. B. ; FINARDI, KYRIA REBECA ; FREIRE, L. A. ; CARDOSO, P. A. ; CASTRO, R. C. S. ; AMARAL, V. A. . Impactos do CsF: democratização e formação. In: Jose Celso Freire Junior; Vanessa Bonini Panico. (Org.). Programa Ciência sem Fronteiras. Idealização, desenvolvimento e resultados.. 1ed.São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2021, v. 1, p. 91-112.

  • Finardi, K. R.; Guzmán-Valenzuela, C. Pensando a Internacionalização do Ensino Superior na América Latina a Partir de Evidências da Produção Científica do Brasil e do Chile. In: Wassem, J.; Pereira, E. M. A.; Ferreira, E. B. (Org.). Novos e Velhos Desafios da Internacionalização da Educação Superior na Contemporaneidade. 1. Ed. São Paulo: Annablume Editora. p.179-193, 2021. ISBN 978-65-5684-041-3.

  • FINARDI, K. R.; DE ALMEIDA, C. S.; AMORIM, G. B. Linguística Aplicada na Contemporaneidade: Temáticas e Desafios. Campinas, SP: Pontes Editores, 2021.

  • FINARDI, KYRIA;  MOORE, P. ; GUIMARAES, F. . Glocalization and Internationalization in University Language Policy Making. In: Fernando D. Rubio-Alcalá; Do Coyle. (Org.). Developing and Evaluating Quality Bilingual Practices in Higher Education. 1ed.Bristol: Multilingual Matters, v. 1, p. 54-72, 2021.

2020

  • FINARDI, Kyria. ; Guimarães, Felipe F. ; AMORIM, Gabriel B. ; PICCIN, Gabriela. F. O. . Internationalization and Language Policies in Brazil: Quality and Assessment Evidence from a Glocal Proposal. In: Luciana C. S. Kalvo; Michele S. El Kadri; Taís P. Passoni. (Org.). Language Policies and the Internationalization of Higher Education in Brazil: Contributions from Applied Linguists. 1ed.Campinas, São Paulo: Pontes, 2020, v. 1, p. 25-42.

  • Finardi, K. R., Guimarães, F. F., & Moreira, N. de S. (2020). Interculturality, Internationalization and Intercomprehension: possibilities with English in the mix. In F. Anastassiou & G. Andreou (Eds.), English as a Foreign Language: perspectives on teaching, multilingualism and interculturalism (pp. 40–53). Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.

  • GUIMARÃES, Felipe Furtado; FINARDI, Kyria Rebeca. Intercultural Education: Challenges and Opportunities in a Brazilian University. In: GÓMEZ-PARRA, María Elena. Handbook of Research on Bilingual and Intercultural Education. IGI Global, 2020. cap. 9, p. 201-225. https://doi.org/10.4018/978-1-7998- 2588-3.ch009

  • PERES, E. P. ; FINARDI, KYRIA REBECA ; CALAZANS, P. C. . Language contact, maintenance and conflict: The case of the Guarani language in Brazil. In: Piotr Romanowski; Martin Guardado. (Org.). Language contact, maintenance and conflict: The case of the Guarani language in Brazil. 1ed.Varsóvia: De Gruyter Mouton, 2020, v. 1, p. 25-37. DOI 10.1515/9781501514692-003

2019

  • ABREU-E-LIMA, D.FINARDI, KYRIA REBECA. Políticas Linguísticas para Internacionalização e o papel do Programa Idiomas sem Fronteiras. In: Kyria Rebeca Finardi; Maria Marta Scherre; Luciano Vidon. (Org.). Língua, Discurso e Política: Desafios Contemporâneos. 1ed.Campinas: Pontes /PPGEL, 2019, v. 1, p. 13-28.

  • FINARDI, KYRIA REBECA. DA CRÍTICA À INTERNACIONALIZAÇÃO A UMA INTERNACIONALIZAÇÃO CRÍTICA. In: Kyria Finardi; Rogério Tilio; Vladia Borges; Adriana Dellagnelo; Etelvo Ramos. (Org.). Transitando e transpondo n(a) linguística aplicada. 1ed.Campinas: Pontes, 2019, v. 1, p. 33-51.

  • FINARDI, KYRIA REBECA. Final Remarks. In: Kyria Rebeca Finardi. (Org.). English in the South. 1ed.Londrina: EDUEL, 2019, v. 1, p. 293-306.

  • FINARDI, KYRIA REBECA. O ensino de inglês para a formação, informação e internacionalização do Brasil do século XXI. In: Daniel Ferraz; Micheline Tomazi; Lúcia Helena da Rocha. (Org.). ESTUDOS LINGUÍSTICOS: perspectivas interdisciplinares. 1ed.Vitoria: Edufes, 2019, v. 1, p. 221-244.

  • GUIMARÃES, F.; AMORIM, G.; PICCIN, G. F. O.; FINARDI, KYRIA REBECA; MOREIRA, N. S.. Intercompreensão e internacionalização: construindo uma cidadania sustentável. In: Kyria Finardi; Marta Scherre; Leila Tech; Hebe Macedo. (Org.). A diversidade de fazeres em torno da linguagem: universidades, faculdades e educação básica em ação. 1ed.Campinas: Pontes /PPGEL, 2019, v. 1, p. 217-230.

  • GUIMARÃES, Felipe Furtado; AMORIM, Gabriel Brito; FINARDI, Kyria Rebeca. Cultural Studies and the Development of Sustainable Relations for the Internationalization of Higher Education. In: TRIFONAS, P. P. (ed.). Handbook of Theory and Research in Cultural Studies and Education. Springer, 2019. p. 1-16.

  • MOORE, P.; FINARDI, KYRIA REBECA. The Role of English and Internationalization in the South? of the North. In: Kyria Rebeca Finardi. (Org.). English in the South. 1ed.Londrina: EDUEL, 2019, v. 1, p. 265-292.

2018

  • FERRAZ, D.; FINARDI, K. R. O programa inglês sem fronteiras na UFES e o ensino de inglês no Brasil. In: Cláudia Cristina Ferreira. (Org.). Vade mecum do ensino das línguas estrangeiras/adicionais. 1ed.Campinas: Pontes, 2018, v. 1, p. 695-713.

  • FINARDI, KYRIA REBECA; ARCHANJO, R. . Washback Effects of the Science Without Borders, English Without Borders and Language Without Borders Programs in Brazilian Language Policies and Rights.. In: Siiner M., Hult F., Kupisch T.. (Org.). Language Policy and Language Acquisition Planning. Language Policy. 1ed.Cham: Springer, 2018, v. 15, p. 173-185. https://doi.org/10.1007/978-3-319-75963-0_10

  • FINARDI, KYRIA REBECA. English as a global language in Brazil: A local contribution. In: Telma Gimenez, Michele Salles El Kadri, Luciana Cabrini Simões Calvo. (Org.). English as a Lingua Franca in Teacher Education a Brazilian Perspective. 1ed.Berlin/Boston: De Gruyter Mouton, 2018, v. 1, p. 71-86.

  • FINARDI, KYRIA REBECA. LÍNGUAS ADICIONAIS NA FORMAÇÃO E INTERNACIONALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO NO BRASIL CONTEMPORÂNEO: O PAPEL DAS POLÍTICAS LINGUÍSTICAS, METODOLOGIAS E TECNOLOGIAS. In: Kyria Rebeca Finardi. (Org.). A pesquisa em educação e linguagens: perspectivas em diálogo. 1ed.Campinas: Pontes, 2018, v. 1, p. 105-128.

2017

  • FINARDI, KYRIA REBECA. Refletindo sobre abordagens críticas de ensino de língua estrangeira. In: Aurelia Leal Lima Lyrio. (Org.). Linguística Aplicada: ensino, pesquisa e reflexões. 1ed.Vitória: EDUFES, 2017, v. 1, p. 185-210.

  • FINARDI, KYRIA REBECA; VIEIRA, G. V. . ENSINO DE LÍNGUAS ADICIONAIS: TECNOLOGIAS DIGITAIS PARA UMA EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA HÍBRIDA, INCLUSIVA E MÓVEL. In: Claudia Hilsdorf Rocha; Michele Salles El Kadri; Joel Austin Windle. (Org.). Diálogos sobre tecnologia educacional: educação linguística, mobilidade e práticas translíngues. 1ed.Campinas: Pontes Editores, 2017, v. 1, p. 113-162.

2016

  • FINARDI, KYRIA REBECA; CSILLAGH, V. . Globalization and linguistic diversity in Switzerland: insights from the roles of national languages and English as a foreign language. In: S. Grucza; M. Olpińska; P. Romanowski. (Org.). Advances in Understanding Multilingualism. 1ed.Warsaw: Peter Lang GmbH, International Academic Publishers, Frankfurt am Main, 2016, v. 24, p. 41-56.

  • FINARDI, KYRIA REBECA. Globalization and English in Brazil. In: Kyria Rebeca Finardi. (Org.). English in Brazil : views, policies and programs. 1ed.Londrina: EDUEL, 2016, v. 1, p. 15-36.

  • FINARDI, KYRIA REBECA. Language Policies and Internationalisation in Brazil: The Role(s) of English as an Additional Language. In: Lydia Sciriha. (Org.). International Perspectives on Bilingualism. 1ed.Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2016, v. 1, p. 79-90.

  • SILVEIRA, N. ; FINARDI, KYRIA REBECA . Hybridizing L2 Learning: Affordances of the Inverted Class Approach with Online Tasks. In: Mafalda Carmo. (Org.). Education Applications & Developments II Advances in Education and Educational Trends Series. 1ed.Porto: In Science Press, 2016, v. 2, p. 91-100.

  • SILVEIRA, N.; FINARDI, KYRIA REBECA . POTENCIALIDADES DA INTERNET NO ENSINO-APRENDIZADO HÍBRIDO DE L2 POR MEIO DE TAREFAS. In: Micheline Mattedi Tomazi; Lúcia Helena Peyroton da Rocha; Daniel de Mello Ferraz. (Org.). Estudos linguísticos: descrição, texto, discurso e ensino. 1ed.Vitória: PPGEL/UFES, 2016, v. 1, p. 240-258.

2015

  • PORCINO, M. C.; FINARDI, KYRIA REBECA . WEBQUESTS PARA A ENSINAGEM DE INGLÊS: ANÁLISES E CONTRIBUIÇÕES. In: João Batista Bottentuit Junior. (Org.). Metodologia WebQuest na Educação: teoria e práticas pedagógicas. 1ed.Rio de Janeiro: Publit Soluções Editoriais, 2015, p. 171-202.

2012

  • FINARDI, K. R.. Aportes da teoria do processamento da informação para a linguística aplicada e o ensino de L2. In: Livro: CARMELINO, Ana Cristina; MEIRELES, Alexsandro Rodrigues; YACOVENCO, Lilian Coutinho (Orgs.).. (Org.). Questões linguísticas: diferentes abordagens teóricas. 1ed.Vitoria: PPGEL/UFES, 2012, v. 1, p. 211-223.

2010

  • FINARDI, K. R.. Information Processing Theory Issues Permeating Working Memory Capacity and L2 Speech Performance and Acquisition. In: Cesare Gagliardi & Alan Maley. (Org.). EIL, ELF, Global English: Teaching and Learning Issues. 1ed.Berna: Linguistic Insights, 2010, v. 96, p. 241-264.

2009

  • FINARDI, K. R.. Implications of Dual-Process Theories to Working Memory Capacity and L2 Speech Production and Acquisition. In: Reyes Gómez Morón, Manuel Padilla Cruz, Lucía Fernández Amaya and María de la O Hernández López. (Org.). Pragmatics Applied to Language Teaching and Learning. 1ed.Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2009, v. 1, p. 408-426.

2005

  • FINARDI, K. R.. Crencas de professores sobre o uso da linguagem ludica na sala de aula de lingua estrangeira. In: Gloria Gil; Andreia Rauber; Marcia Carazzai; Joara Bergsleithner. (Org.). Pesquisas qualitativas no ensino e aprendizagem de lingua estrangeira: a sala de aula e o professor. 1ed.Florianopolis: Programa de Pos-graduacao em letras ingles e literatura correspondente, 2005, v. 1, p. 11-344.