Suplementação com creatina reduz o conteúdo de espécies reativas de oxigênio sem alterar a expressão e atividade das enzimas antioxidantes no músculo esquelético

Eur J Appl Physiol. 2012 Mar 14. [Epub ahead of print]

Short-term creatine supplementation decreases reactive oxygen species content with no changes in expression and activity of antioxidant enzymes in skeletal muscle.

Department of Physiology and Biophysics, Institute of Biomedical Sciences, University of São Paulo, ICB-I, Cidade Universitária, Av. Prof. Lineu Prestes, 1524, Butantã, São Paulo, SP, 05508-900, Brazil, lucas@cefd.ufes.br.

Abstract

The effect of short-term creatine (Cr) supplementation upon content of skeletal muscle-derived-reactive oxygen species (ROS) was investigated. Wistar rats were supplemented with Cr (5 g/kg BW) or vehicle, by gavage, for 6 days. Soleus and extensor digitorum longus (EDL) muscles were removed and incubated for evaluation of ROS content using Amplex-UltraRed reagent. The analysis of expression and activity of antioxidant enzymes (superoxide dismutase 1 and 2, catalase and glutathione peroxidase) were performed. Direct scavenger action of Cr on superoxide radical and hydrogen peroxide was also investigated. Short-term Cr supplementation attenuated ROS content in both soleus and EDL muscles (by 41 and 33.7%, respectively). Cr supplementation did not change expression and activity of antioxidant enzymes. Basal TBARS content was not altered by Cr supplementation. In cell-free experiments, Cr showed a scavenger effect on superoxide radical in concentrations of 20 and 40 mM, but not on hydrogen peroxide. These results indicate that Cr supplementation decreases ROS content in skeletal muscle possibly due to a direct action of Cr molecule on superoxide radical.

PMID: 22415102

Nosso estudo recentemente publicado no European Journal of Applied Physiology traz novos dados que apontam para possíveis efeitos terapêuticos da suplementação com creatina, especialmente em doenças neuromusculares.

Doenças como diabetes, distrofia muscular, DPOC, insuficiência cardíaca e outras têm em comum uma produção exacerbada de espécies reativas de oxigênio (ROS). Em nosso estudo, mostramos que após 6 dias de suplementação com creatina monohidratada, o conteúdo de ROS no músculo esquelético foi significativamente menor nos músculos sóleo e EDL.

A expressão gênica e atividade das enzimas antioxidantes não foi alterada. Entretanto, em experimentos cell free demonstramos que a creatina pode atuar como scavenger contra o ânion superóxido, mas não o peróxido de hidrogênio.

Concluindo, nossos dados suportam a ação antioxidante da creatina, demonstrando pela primeira vez uma redução de ROS no músculo esquelético in vivo. Esta ação parece envolver uma ação direta da molécula de creatina sobre ROS.

Download do trabalho completo

Sobre Lucas Guimarães Ferreira

Professor do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo
Esta entrada foi publicada em bioquímica, creatina, fisiologia, Músculo, nutrição, paper, suplementação. Adicione o link permanente aos seus favoritos.